Viktig info om ny grovdammsugare och sliputrustning på EBK

Hej

Nu finns en grovdammsugare med tillhörande slipmaskin och skrapa att låna av klubben. Tanken är att den i första hand används av de som vill skrapa/slipa sina båtbottnar själva men rekommenderas såklart för både hälsan och miljöns skull att användas för alla typer av sliparbeten på klubben i framtiden. Den gör även slipjobbet enklare när man slipper dammet.

För att dammsugaren ska fungera effektivt är det viktigt att man använder den tillhörande slipmaskin med rätt slippapper. För att göra detta enkelt köper man både slippapper och dammsugarpåsar av klubben till självkostnadspris när man lånar utrustningen. Till skrapan finns också nya blad att köpa av klubben.

Väljer man metoden skrapa/slipa sin botten är det viktigt att man också täcker marken under med pressening, även om dammsugaren gör det mesta av jobbet är det viktigt att kunna samla upp färgflagor som ändå sprätter iväg. Vid användning ska skyddsglasögon och andningsmask med dammfilter P3 användas.

För att låna utrustningen hör av er till varvschef eller vice varvschef.