Rutin och absorbenter för olyckor samt tillbud

I Båt

• I båten och dess motorrum eller kölsvin bör absorberande material finnas för att ta upp mindre utsläpp lokalt.

På land

• Skydda marken, exempelvis med gammal presenning eller annat ogenomträngligt material, så att vätskan inte tränger ner i marken.
  • Viss utrustning för spillberedskap finns i verkstaden
  • Sug upp vätskan med Absol som finns verkstaden
  • Vid spill på marken av olja, glykol, färg eller bränsle ska Zugol användas, även den finns i miljöstationen och ska samlas upp.
  • Allt material som använts vid uppsamlandet omhändertas som miljöfarligt avfall och lämnas i vår miljöcentral eller annan miljöstation om man väljer att ta med sig det från båtklubben.
  • Rapportera händelsen till klubbens miljöansvarige.

I sjön

• Hindra spridning av utsläppet genom att avgränsa utsläppet.
  • Absorberande länsar för ändamålet finns i verkstaden
  • Vid små utsläpp i vattnet kan Ecobark användas. Den innehåller bakterier som äter upp oljan. Ecobarken ska samlas upp och läggas i miljöstationen
  • Vid större utsläpp larma Räddningstjänst tel. 112.
  • I händelse av utsläpp som inte härrör från klubben utan kommer drivande från sjön, larma Räddningstjänst 112 och försök hindra vidare spridning samt skydda stränder och båtar.
  • Använda länsar hanteras som miljöfarligt avfall och lämnas till närmsta kommunala miljöstation eller annan miljöstation.
  • Rapportera händelsen till klubbens miljöansvarige.

Konservering av motor

• Vid konservering av motor skall glykolblandat vatten samlas upp och hanteras som ”farligt avfall”.

Rutin och absorbenter för insamling och omhändertagande av förorenat slagvatten

• Omhändertagande av förorenat slagvatten ska ske genom att särskild absorbent/uppsamlingsduk placeras i kölsvinet/motorrummet och regelbundet slängs i båtklubbens miljöstation för farligt avfall.

• Slagvatten får inte pumpas ut i vattnet då det kan innehålla olja eller drivmedel. Samla in vattnet med hjälp av pump/trasa och släng som miljöfarligt avfall.